Gå videre til hovedindholdet

11. December

Rigtig glædelig 11. december allesammen!

 
Så blev det weekend og en stille en af slagsen for mig. Derfor kastede jeg mig også over en god omgang julebag, hvilket også afspejler, hvad der gemmer sig i julekalenderen.

Dagens låge gemmer i dag:

DEN STORE KLEJNETEST

Ja, jeg har bagt klejner i dag, fordi jeg stort set selv har spist alle dem min mor havde med herop sidst i november... Synes ligesom jeg skyldte manden at lave en ny omgang og dette var min første oplevelse med klejnekogningskunsten ellers har jeg overladt det til min mor... Jeg så dog en lækker opskrift i et dameblad og synes ikke det lød voldsomt indviklet. Men jeg kunne jo ikke bare koge klejner, for at koge klejner... nææ jeg ville også se, om jeg kunne gøre det bedre end bagerierne her i Aalborg og måske endda også min mor...

Derfor har jeg i de sidste 10 dage besøgt forskellige klejneudbydere her i Aalborg (i gåafstand hjemmefra selvfølgelig) for at smage deres bud på en god klejne. Listen blev som følger:
  • Superbrugsen
  • SuperBest
  • Føtex
  • Salling
  • Frederikstorvets Bager
  • Guldbageren i Vejgaard
  • Mac Bageren i Øgadekvarteret
  • Guldbageren i Vestbyen (har en lille butik på hjørnet af Nørregade og Løkkegade)
Gad vide om det ikke kan ses på vægten, når jeg skal til jordemoderen og vejes... puhh håber det godt nok ik!

Nå, men derudover kommer de så i sammenligning med min mors og mine egne klejner og min bedømmelse har været følgende:

10. plads: Klejnen fra Frederiktorvets Bager - dette var bestemt ikke de 7,- kr. værd, som de forlanger for denne tørre og overfritterede klejne.

9. plads:
Klejnen fra Guldbaren i Vestbyen - denne lovede godt, eftersom den ældre dame roste den til skyerne, men den var bare kedelig og smagløs... 6,50 kr. for denne klejne...

8. plads:
Klejnen fra Føtex - denne klejne smagte som om den var bagt i går desværre og var ikke nogen større oplevelse, 7,- kr. var prisen.

7. plads
: Klejnen fra Super Brugsen, Budolfi Plads - egentlig en udmærket klejne til 6,- kr., der var bare nogle, der var bedre.

6. plads:
Klejnen fra SuperBest, Kennedy Arkaden - denne klejne var lidt af en overraskelse, før i første omgang virkede den en smule tør, men smagen og blødheden kom bare ekstra meget frem i 2. bid. 7,- kr. for denne sag.

5. plads:
Klejnen fra Salling - klejnen her var stor og smagen super god. Prisen trækker dog ned her, jeg måtte slippe hele 10 kr. for denne moppedreng.

4. plads:
Klejnen fra Mac Bageren i Øgadekvarteret - ikke en vild stor klejne men fyldt med saft og kraft - prisen var også til at overkomme, kun 5,50 kr. for denne klejne.

3. plads: Mine hjemmebagte klejner
- jeg havde heldet med mig, de var hverken for store, for små, for tørre eller for bløde - til gengæld kom jeg en smule for meget citronskal i for min egen smag...

2. plads: Klejnen fra Guldbageren i Vejgaard - altså hvis mine egne klejner ikke var blevet så gode som de er, så var der ingen tvivl om hvor jeg ville købe mine klejner henne. Denne klejne havde bare alt det som min mors klejne har, men den var bare lidt tyk i det. Ellers en super lækker og god klejne til kun 6,50 kr.

1. plads: Min mors klejner - efter min mening er der stadig ikke rigtig en klejne, der sådan virkelig kan måle sig med min mors hjemmebagte klejner, der er sprøde og lækre. Det skulle da lige være min bedstemors klejner, men sjovt nok brugte de samme opskrift!

Jeg har en teori om, at det er den kærlighed, der er lagt i at bage klejnerne, der gør udfaldet for om klejnen er en okay klejne eller en fantastisk klejne og jeg vil hermed give dig muligheden for at putte al din kærlighed i dine egne klejner ved at dele min gode opskrift.




Mormors klejner (opskrift fra magasinet Mad!)

2 æg
100 g sukker
85 g blødt smør
1 lille tsk. hjortetaksalt (det lugter!)
3 spsk. piskefløde
400 g mel
½ tsk. kardemomme
revet skal af en citron (½ hvis du ikke er helt vild med for meget citron i dine klejner)
500 g palmin

Rør sukker og æg godt sammen, tilsæt det bløde smør og pisk det godt sammen med. Tilsæt hjortetaksalt og derefter fløde, mel og revet citronskal. Rør dejen sammen - den bliver modellervoksagtig - og lad dejen hvile i køleskabet i mindst en time ellers er den alt for blød til at rulle ud.

Strø lidt mel ud på bordpladen, så dejen ikke hænger fast ved udrulning - del dejen i 2 og rul dem ud hver for sig ellers bliver det en for stor portion at rulle ud på én gang. Derefter kan du gå i gang med klejnesporen. Vrid klejnerne gennem hullet i midten og orden dem alle sammen inden palminen varmes op.

Når klejnerne er klar, sætter du palminen over i en lille gryde. Der skal helst være en vis dybde i olien, så en stor gryde vil ikke være god til formålet. Hellere en mindre gryde med høje sider. Lad palminen varme op og når det bruser omkring enden af en tændstik (ikke den med svovl) er det varmt nok. Læg dine klejner ned i palminen - du kan kun koge få ad gangen (jeg kogte 4 ad gangen) ellers bliver palminen afkølet og det duer ikke.

Hold godt øje med klejnerne, vend dem når de er tilpas brune på den ene side og tag dem op med en gaffel eller hulske når de er tilpas brune på den anden side. Læg klejnerne på en ordentlig omgang køkkenrulle, så de kan dryppe af.

Rigtig god fornøjelse og bon appetit...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo