Gå videre til hovedindholdet

Torvedag og suppevejr...

I dag har været en rigtig efteråsdag med regn og rusk, sol og kulde og alt har bare indbudt til at blive indendøre, kravle under tæppet og bare se en film... Men eftersom vi lige er vendt hjem fra ferie, skulle køleskabet jo fyldes op, så det var på med rygsækkene og af sted med os...Vi lavede madplan inden vi gik hjemmefra, så vi vidste, hvad vi skulle have og besluttede os for, at i dag og i morgen skulle den stå på suppe og rester heraf...

Vi startede ud på råvaremarkedet omme på parkeringspladsen i Ågade - lige overfor Bone's. Det er altid fantastisk hyggeligt at komme derned og vi bliver hjerteligt modtaget. Boderne bugner altid med lækre sager og vi går faktisk aldrig tomhændet hjem. Det var heller ikke tilfældet i dag, men mere om det i et separat indlæg, men i kan da lige få en lille kigger på, hvad det var jeg blandt andet havde med hjem af godter (frugten er købt i Føtex i dag...)


Vi slog lige et smut forbi posthuset for at hente en dejlig pakke med kagegrej, som jeg havde fået hjem fra USA og skal bruge til en kommende bryllupskage... Dernæst gik turen på apoteket - jeg er stadig ikke blevet rask desværre, så der skulle indkøbes lidt til hovedpinen og Strepsils, så jeg forhåbentlig kan klare mig igennem weekenden og nå at blive frisk... Vi var da også lige forbi pigerne, som stod på Nytorv og solgte de lækreste cupcakes i forbindelse med Lyserød Lørdag og støt brysterne... Det lød til at det gik rigtig godt og sikke en dejlig stemning, der var dernede... Man blev helt glad i låget af det hele...

Til sidst stod Føtex for skud og her skulle der handles ind til hele ugen... Jeg glemte dog lidt ingredienser til en kage, som jeg skal i gang med til næste uge, så jeg må bare lige et smut i Netto i morgen... Elias sov næsten hele vejen gennem byen og da han vågnede var vejret klaret op og han sad op og kiggede ud af barnevognen det sidste stykke hjem... Han tog bare det hele til sig og synes det var dejligt...

Suppen, som vi skulle have til aftensmad, blev til en aspargessuppe... Jeg har ikke altid haft lige god erfaring med at lave den fra bunden af, men i aften skulle det være anderledes! Jeg fandt mig en opskrift, som ikke krævede de vilde ingredienser og så gik jeg ellers til gryderne...

1 dåse aspargessnitter
30 g smør eller flydende margarine
3 spsk hvedemel
¾ liter hønsebouillon - jeg havde selv noget hønsefond i fryseren fra tidligere, så det brugte jeg ellers kan terningeboullion også sagtens bruges...
2 dl fløde - opskriften siger piskefløde, men da jeg synes det er blevet lige vel dyrt efter fedtskatten er trådt i kraft, valgte jeg en madlavningsfløde 8 % og det smagte fortræffeligt!
½ tsk groft salt
friskkværnet peber
400 g frosne kødboller (kan optøs inden og puttes i suppen)

Tilbehør: Hvidløgsflutes

Hæld aspargessnitterne til afdrypning i en si - gem aspargesvandet. Tænd ovnen og læg hvidløgsbrødet på risten mens ovnen stadig er kold. Smelt smør/margarine, kom melet i og bag det sammen med aspargesvandet. Tilsæt derefter bouillon og lad suppen koge igennem ca. 5 min. Hæld fløde i og varm suppen op til kogepunktet. Smag til med salt og peber. Kom aspargessnitter og kødboller i til sidst. Jeg plejer ikke at optø kødbollerne inden jeg putter dem i suppen. De kommer i frosne og så lader jeg suppen få lidt længere på varmen. Når suppen er færdig, passer det nogenlunde med at brødet også er færdig i ovnen, så sluk for ovnen, tag brødet ud og flæk det. Server sammen med suppen.

Bon appetit...

Kommentarer

  1. Det lyder til at være en let måde at lave aspargessuppe på - skønt!!!!!

    SvarSlet
  2. Det var bare SÅ nemt og virkelig lækker i smagen også - jeg havde lidt frygtet at det var et flop, men det var rigtig dejligt :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo