Gå videre til hovedindholdet

Ovnbagt laks med kartofler og hollandaise sauce

I aften skulle det være... Jeg har haft de laksefileter til at ligge i fryseren ALT for længe, så nu skulle de bruges og eftersom vi ikke har fået lavet madplan for denne uge endnu herhjemme, så kunne jeg ikke se nogen bedre mulighed end at få dem brugt i dag...

Hmm fisk og mig... Jeg ELSKER fisk - altså lige med undtagelse af kogt torsk, sild med ben og ansjoser... Ellers er det noget af det bedste jeg ved, men min tilberedning af fisk rækker sig til at panere og stege eller at indbage... Jeg har aldrig ovnstegt fisk eller dampet fisk før og havde slet ikke nogen idéer til en ukompliceret måde at tilberede laksefiletterne på...

Godt man har gode veninder, som kan inspirere en! I dag var det en fødselsdagsveninde, der lige langede en super lækker ukompliceret lakseopskrift ind fra siden og jeg bliver bare nødt til at dele den med jer, for det er noget af det mest vidunderlige fisk jeg længe har smagt!!! Ihh hvor var det altså godt! 

Det var meningen, at jeg ville have forsøgt mig med en hjemmelavet hollandaise sauce, men det blev lige Knorr's den lette i denne omgang og så fandt jeg da også ud af at min kære mand IKKE bryder sig om hollandaise (han er bearnaise manden herhjemme) så nu skal jeg have fundet på et alternativ at servere til den slags fisk... tænker måske en af-art af en dansk sur/sød sauce... hmm... den må jeg arbejde videre på, men her kommer lige opskriften til jer også...

Ovnbagt laks a´la Tanja fødselsdagsbarn
4 laksefileter (eller 2 hvis de er meget store)
citronpeber
salt
1 citron
Tørret dild (kan bl.a. købes billigt i stor format i Tiger)

Tilbehør: Kogte små kartofler og hollandaise sauce

Tænd ovnen på 180 grader og læg herefter laksefileterne op i et ildfast fad. Pres citronen for saft og hæld det udover fileterne. Krydr herefter med salt, citronpeber og dild.
Sæt laksen i ovnen og lad den bage i ca. 15 minutter. Server med kogte kartofler (evt. vendt i persille eller dild) og hollandaise sauce.

Bon appetit...


Kommentarer

  1. En anden lækker opskrift med laks:

    Laksebøffer/fileter uden skind
    En glas pesto
    Revet ost
    Citronsaft
    Salt
    Peber

    Tilbehør:
    Frisk pasta
    Hollandaisesovs med lime (fra Knorr) + mælk.

    Laks:
    1. Ovnen tændes på ca. 200grader. (varmluftovn 180 grader)
    2. Laksebøfferne ligges i et ovnfast fad og citronsaften hældes over.
    3. Herefter drysses med salt og peber. Der ligges et lag pesto på hver laks.
    4. Laksen sættes i den varme ovn i ca. 10-15 min (alt efter tykkelsen) og herefter drysses den revne ost hen over. Laksen sættes igen i ovnen i 5-10 min til osten er smeltet og begynder at blive gylden.

    Tilbehør:
    Kog pastaen efter anvisningerne.
    Lav sovsen efter anvisningen. Undlad evt. margarinen (der hældes bare lidt ekstra mælk i).

    Men aftenens måltid lyder nu heller ikke dårligt!!
    I øvrigt så kan du lave laks i ovnen med et stykke bacon på. Man kan sagtens servere bearnaisesovs til - det smager rigtig godt :)

    SvarSlet
  2. Hejsa Ann
    Tusind tak fordi du lige vil dele en lækker opskrift med mig også :) Så kan der blive lidt variation i det også...

    Mange hilsner
    Agnethe

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo