Gå videre til hovedindholdet

The Big 30 - maden del 1

På trods af overskriften må jeg lige indlede dette indlæg med et billede af den skønneste buket blomster, som jeg fik ind ad døren i går eftermiddags og som var en KÆMPE overraskelse


Den var fra min veninde og hendes mand i Horsens - de synes lige jeg skulle have sådan en fin buket og jeg blev bare så glad... Det er en super smuk buket som dufter rigtig godt...

Men nu til indlæggets oprindelige indhold maden til teselskabet...


Små fingersandwiches skal der til, når man holder teaparty. Herhjemme gøres der ikke noget halvt, derfor bagte jeg selv sandwichbrødet og lavede fyldet fra bunden. Den ene halvdel var fyldt med røget laksemousse og den anden halvdel var fyldt med flødeost og agurk.

Sandwichbrødet blev bagt efter Claus Meyers opskrift:
2 stk.
6 dl lunken mælk
30g gær
1 kg hvedemel
20g havsalt
40g sukker
100g blødt smør
lidt smeltet smør til formene eller oliespray

2 forme på hver 1½ liter

Hæld mælk i en skål og rør gæren ud heri. Det er vigtigt at mælken er lun og ikke for varm, da det ellers smadre gærcellerne og ødelægger hæveevnen.

Tilsæt herefter hvedemel, salt og sukker, ælt lidt og tilsæt det bløde smør. Ælt dejen godt igennem enten pr håndkraft (5-6 minutter) eller på røremaskinen (2 min ved lav hastighed og 3 minutter ved fuld hastighed) Dejen skal ikke tæskes så godt igennem som andre brøddeje, da den skal bevare en kompakt krumme og oveni efterhæver i formene. Lad dejen hvile 1 time i skålen på køkkenbordet med et klæde over. Du kan også vælge at koldthæve dejen, så skal du bare halvere mængden af gær og sætte den i køleskabet natten over.

Vend dejen ud på et melet bord, del den i 2 stukker og slå dem op som brød - forholdsvis stramt, se HER hvordan... Kom brødene i 2 smurte forme og lad dem hæve næsten op til kanten - det tager ca. 3 timer. Læg så en bageplade, som også er smurt over formene og læg lidt ekstra vægt (fx tunge ildfaste fade el. mursten) på pladen, så brødene ikke hæver mere op, når de bages. Det kræver en ret kraftig vægt på toppen, da det er et brød, som RIGTIG gerne vil hæve!

Sæt brødene i ovnen ved 180 grader og bag dem i ca. 50 minutter. Tag dem straks ud af formene og lad dem afkøle på en bagerist.

Tip: Er velegnet til fx at fryse i skiver og ønskes en grovere version kan der tilsættes 200g iblødsatte kerner efter præference.

Røget Laksemousse:
80 g laks
25g yoghurt (her kan også bruges cremefraiche, skyr, kvark o.lign.)
1 spsk. hakket dild
salt og citronpeber

Laks, yoghurt og hakket dild kommes i en blender og blendes til en ensartet masse. Krydr med salt og citronpeber.

Herudover blev der serveret lækre hjemmebagte scones med hjemmelavet lemon curd og lækre marmelader fra Frk. Anna, som jeg jo var så heldig at vinde hos Camilla for ikke så længe siden...


Jeg måtte, efter en gal jagt på scones uden chokolade i det meste af Aalborg midtby lørdag formiddag, selv hjem og bage nogle, for de var bare ikke til at opdrive! Så var det heldigt at disse herligheder ikke tager evigheder at lave og så behøver de slet ikke at indeholde chokolade for at være lækre!

Sconesene blev bagt efter en opskrift også fundet hos Claus Meyer:
Ca. 16 stk. (jeg fik kun 12 ud af mine da jeg lavede dem lidt større)

150g KOLDT smør
600g hvedemel
125g sukker
½ tsk. salt
40g bagepulver
3 dl kærnemælk
2 æg
2 æg, pisket med lidt salt til pensling

Kom smør og hvedemel i en skål, hak smørret og gnid det ind i melet med så få bevægelser som muligt. Det gør ikke noget, at alt smørret ikke er jævnt fordelt. Tilsæt sukker, salt og bagepulver. Rør nu hurtigt kærnemælken og æg i dejen, brug en dejskraber eller en røreske. Dejen skal bare lige kunne hænge sammen. Kom den ud på et melet bord og rul den ud til 2½-3 cm tykkelse. Skær dejen i 6x6 cm firkanter eller stik dem ud med en rund udstikker med en diameter på 5-6 cm. Sæt dine scones på en bageplade med bagepapir og lad den hvile i 30 minutter.

Pensl sconesene med lidt æg pisket med et nip salt, sæt pladen med sconesene midt i ovnen og bag dem ved 200 grader i 15-20 minutter. Lad dem køle af på en rist og nyd dem lune med lidt smør eller afkølede med lemon curd.

Lemon curd:
Da jeg ikke ejede en opskrift på Lemon Curd (før i fredags) måtte jeg ty til en af de mange blogs jeg følger, for at finde opskriften og den jeg brugte og som blev RIGTIG god fandt jeg hos Himmelske Kager. Så du kan selv klikke ind og finde opskriften hos hende - jeg vil bare sige tak fordi hun ville dele med os andre!

Frk. Anna - Blomme/rabarbermarmelade:
Ihh hvor blev jeg positivt overrasket over denne lækre marmelade. Den passede perfekt til de nybagte scones, var hverken for sød eller for sur og det er helt sikkert en marmelade jeg kunne finde på at købe selv efter jeg har slikket bunden af glasset rent...

Kommentarer

  1. Hej Agnethe. Smukke blomster du fik. Hvorfor er det aldrig lige at jeg har set din blog før!! Hmm, det' en fejl ;o) Men er dog bange for at jeg får lyst til alt for meget mad ved at læse her, for lækkert ser det ud. Knus Karin

    SvarSlet
  2. Hejsa Karin
    Tja... det er da et godt spørgsmål, men bliv bare hængende, der kommer masser af nye lækkerier ;)
    Tak for de søde ord og dejligt du lige kiggede forbi :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo