Gå videre til hovedindholdet

Traditionelle Græske Pitabrød

For ikke så længe siden faldt jeg over denne opskrift på foodgawker og jeg vidste, at dem måtte jeg afprøve. Jeg ELSKER pitabrød, men synes de er svære at bage tilfredsstillende selv og dem man køber er der ikke meget at råbe hurra over, så disse var en god mulighed for at afprøve noget nyt og anderledes.

I grækenland spiser man åbenbart ikke pitabrødene, som vi gør herhjemme. De ligner grangiveligt de pitabrød man flækker og kommer noget i, men "spisevejledningen" på disse var, at fyldet skulle ovenpå ligesom en lille pizza og så klemmer man den sammen på midten og spiser den som en taco... Det fungere også rigtig fint - jeg skal bare lige lære at modificere mit forbrug af dressing, når vi spiser denne slags pitabrød...






Opskriften er fra en amerikansk blog med måleforhold i cups, men jeg har prøvet at konvertere opskriften til danske mål, så her får i opskriften, som jeg har lavet den.

Traditionelle Græske Pitabrød
8 stk.

225 ml lunken vand
25g gær
365g proteinrig hvedemel
2 tsk. salt
1 spsk. olivenolie
70g hvedemel til æltning og udrulning

Bland gær og vand sammen i røremaskinens skål og lad det stå i nogle minutter, så det kan opløse sig lidt inden det røres sammen. Tilsæt lidt af mel, salt og olivenolie og lad røremaskinen blande det hele godt sammen - dejen skal køres ca. 8 minutter på mellemste hastighed og melet tilsættes lidt efter lidt til dejen er god og elastisk. Har du ikke en røremaskine kan det godt lade sig gøre at lave dejen med dejkroge på en håndmixer eller du kan sagtens lave det i hånden i en alm. skål. Det kræver bare lidt armmuskler...

Tøm skålens indhold ud på et rent let meldrysset bord og ælt lidt med håndkraft for at se om dejen er god elastisk. Tag herefter en ren skål, dryp lidt olie i bunden og kør det rundt i skålen. Læg dejen heri til hævning, dæk med et viskestykke eller husholdningsfilm og lad den hæve til dobbeltstørrelse - ca. 1 time.

Herefter kan du stille dejen i køleskabet indtil du har brug for den. Du kan også baget et par pitabrød ad gangen og så efterlade resten i køleskabet til brug en anden dag. Dejen kan holde sig i op til en uge i køleskabet.

Pift forsigtigt luften ud af dejen og hæld den igen ud på et rent meldrysset køkkenbord. Del dejen i 8 lige store stykker og tryk dem forsigtigt flade til små runde brød. Rul herefter dejen ud med en kagerulle (drysset med mel) til cirkler på ca. 20 cm i diameter og ca ½ cm i tykkelsen. Brug netop så meget mel, at dejen ikke hænger fast i bord eller kagerulle, men helst ikke for meget mel, da dejen kan blive vældig tør af det. Vend hellere dejene rigtig mange gange, så den ikke sidder fast.

Begynder dejen at trække sig sammen igen når du ruller den ud, så lad den hvile i nogle minutter og rul herefter dejen færdig.

Opvarm en pande over højt blus, panden skal være ret varm. Dryp med lidt olie, kør det rundt på panden og tør overskydende olie af panden. Læg et udrullet pitabrød på panden og lad det bage i 30 sekunder indtil overfladen begynder at boble op. Vend da brødet og lad det bage i 1-2 minutter på den anden side indtil den tager farve - vend da brødet igen og lad det bage færdig på den anden side i 1-2 minutter. Her skulle pitabrødet gerne begynde at puffe op og lave en ujævn overfalde. Gør de ikke det, så prøv forsigtigt at presse ned på brødets overflade med et stykke køkkenrulle. Dæk de færdiglavede pitabrød med et viskestykke imens resten af brødene bages.

Brødene er bedst når de er friske, men de kan også holde sig nogle dage i en pose eller i fryseren.

Bon appetit...


Kommentarer

  1. Mmmm, de ser SKØNNE ud! Dem tror jeg helt bestemt jeg må prøve, også selvom de skal spises på en utraditionel måde :o)

    SvarSlet
  2. Camilla: Tak søde :D De er altså også bare RIGTIG gode :D

    SvarSlet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo