Gå videre til hovedindholdet

Mexi lasagne

Tirsdag aften var det "tøm køleskab, skab og fryser" aften herhjemme og det var da fine ting, der gemte sig bagerst på hylderne...

Mandag blev jeg lidt snydt for en kyllingelasagne, da manden hellere ville have kyllingekrebinetter, så måtte jeg jo tage revanche tirsdag... Derfor en lasagne - pga. indhold i skabe, køleskab og fryser blev det således til en mexikansk inspireret en af slagsen og den var bestemt ikke dårlig, selvom den var en smule stærk i det... Ikke sidste gang, den kommer på menuen og det er ikke sidste gang jeg eksperimentere med at putte nye råvarer i min lasagne...

  
Mexi lasagne a la Agnethe

Du skal bruge:
8 lasagneplader (eller flere - det kommer an på størrelsen af dit lasagnefad)
1 dåse flåede, hakkede tomater (jeg brugte øko fra Netto)
1 glas taco sauce - mild eller medium efter samg (billigste fra Netto/Føtex)
3 gulerødder
1 squash
1/4 pose frosne majs
500g hakket oksekød
salt og peber
1 løg
2 fed hvidløg
1 pose revet ost (jeg brugte en blanding af mozzarella og cheddar)
Smør/margarine/olie til stegning

Sådan gør du:
Forvarm ovnen til 180 grader.

Pil og hak løget fint. Opvarm fedtstof i en gryde til stegning. Tilsæt løg og riv hvidløg ned i gryden. Lad det stege lidt til løgene er bløde og tilsæt herefter oksekødet. Lad det hele stege igennem til oksekødet er brunet.
Skræl og riv både squash og gulerødder. Hæld det i gryden og rør det godt sammen.

Tilsæt dernæst tacosauce og de flåede tomater. Smag til med salt og peber og lad det koge lidt igennem, ca. 5 minutter. Tilsæt til sidst majs og sluk for blusset. Brug eftervarmen til at lade det varme igennem igen ca. 5 minutter.

Smør dit lasagnefad og hæld en portion af kødsaucen i bunden af fadet. Læg dernæst lasagnepladerne og top med mere kødsauce. Fortsæt sådan til det sidste af din kødsauce ligger øverst. Drys med den revne ost og sæt fadet i ovnen.

Bag lasagnen i 45 minutter og server med en lækker grøn salat og brød.

Bon appetit...


Kommentarer

  1. DET var en god idé :o) Selvom jeg eeeelsker lasagne, så synes jeg det er fedt en gang imellem at lave den lidt anderledes, og denne variant har jeg ikke prøvet før - det må jeg vist hellere lave om på :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan jeg i hvert fald varmt anbefale :) Det er en super lækker måde at spice det hele lidt op :)

      Slet
  2. Ej hvor sjovt.. vi laver den tit med taco og så med syltet hvidløg stukket i (i den ene ende-ungerne gider det ikke)
    Eller med et lag gulerød -eller med majs.
    Smager dejligt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhh den med hvidløgene hopper jeg også over :) Kan rigtig godt lide hvidløg - bare ikke hele fed ad gangen ;)
      Det er faktisk min veninde, som en gang har serveret det for mig med majs i og så putter hun bare en omgang stærkere sauce ovenpå efter den er bagt, for som hun siger, så er det jo ikke alle der er til det stærke, men majs er rigtig meget med til at give modspil til det stærke :)

      Slet
  3. Mmh, ordet "mexi" får altid mit mundvand til at løbe - god idé med majs i, det er altid lækkert til krydret mad!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også stor fan af det mexikanske køkken og gad godt prøve endnu flere retter - dog ikke nær så stærkt, som de laves oprindeligt. Der er jeg lidt en kryster ;)

      Slet

Send en kommentar

Jeg elsker at høre fra jer, så tak for jeres kommentar...

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo