Gå videre til hovedindholdet

Cremet kartoffel-/porresuppe og Kejzers ostebrød

Nu begynder jeg så småt at lægge opskrifterne fra indlægget Den værdige mad op på bloggen. Det kan godt tage lidt tid, da jeg ikke lige husker, hvor alle opskrifter er fra, men de skal nok komme frem, så snart jeg finder dem.

Først tager vi lige 2 fluer med ét smæk, da jeg kan huske, hvor begge opskrifter er hentet fra, som here goes:


Cremet kartoffel-/porresuppe
Til 4 personer skal du bruge:

3/4-1 kg kartofler
3 porre
40g smør (BRUG SMØR, DET ER DET VÆRD!)
1 liter lys bouillon (og brug en god bouillon!)
½ liter fløde (13% eller piskefløde)
salt, peber
purløg eller persille som drys
evt.ristet bacon som fyld

Skær de skrællede kartofler i mindre stykker. Kog dem møre sammen med halvdelen (eller alle) de rensede og skivede porrer i bouillonen. Purér det hele i en blender eller foodprocessor og hæld blandingen tilbage i gryden sammen med resten af porrerne, hvis du har valgt at tage nogle fra. Tilsæt smør og kog endnu 5 minutter. Hæld fløden i og lad suppen varme igennem ved god varme. Smag til med salt og peber og drys rigeligt med purløg eller persille på suppen ved servering.


Kejzers Ostebrød
Du skal bruge:
Dej: 
50 g smør 
2½ dl mælk 
25 gram gær 
1 tsk. salt 
1 tsk. sukker 
1 æg 
ca 500 g mel

Fyld: 
2 æg, 
ca 300 gram fintrevet fed ost (jeg brugte 200 gram mozzarella 100 gram cheddar), 
Paprika 
Tørret oregano
lidt chilipulver


1 æg til pensling
en springform med høj kant.


Sådan gør du:
Smelt smør og køl det ned til fingerlunt med mælken. Opløs gæren deri og tilsæt salt, sukker, æg og mel og ælt dejen godt igennem. Lad dejen hæve lunt og tildækket ½ times tid.
Imens laver du fyldet; pisk æggene sammen og rør osten i.


Når dejen er klar, rulles den ud til ca. 15x50 cm flade. Fordel ostemassen på dejen. Drys med paprika, oregano og chili udover.

Rul dejen sammen til en roulade og put "dejpølsen" rundt i kanten i springformen. Pres enderne sammen, så der ikke er åbne ender.Lad kringlen hæve ca 15 min. og pensl brødet med æg og drys evt med lidt mel og paprika.

Bag lidt under midten i ovnen på 200 grader i ca. 35 min.
Efter bagning kan det serveres varmt eller koldt (men lunt er at fortrække)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æblemuffins a´la Claus Meyer

Sjældent har jeg da smagt noget så lækkert og saftigt som disse æblemuffins! De er bare SÅ gode, men også en kaloriebombe af en anden verden! Kun fordi jeg havde spist en god fyldig frokost, havde motioneret lidt og ikke havde brug for et eftermiddags-mellemmåltid var der plads til sådan en i regnskabet i går, for med hele 208 kalorier, så spiser den altså 1/6 af hele mit kaloriebehov for én dag!!! Men den var syndig god og en halv kunne ikke gør det for mig desværre... Men det er jo ingen grund til at holde opskriften for sig selv og sige tak til Claus Meyer for at dele den med mig i sin Meyers Bageri, som jeg ELSKER! Meyers Æblemuffins 10-12 stk. Du skal bruge: ½ tsk. kardemomme, stødt ½ dl rapsolie, koldpresset 0,75 dl yoghurt naturel 140 g sukker 75 g lys muscovado sukker (eller brun farin) 50 g hasselnødder, finthakket 140 g hvedemel ½ spsk kanel, stødt 1 knivspids salt 2 tsk bagepulver 2 medium æg 400 g æble Rør rapsolie, yoghurt, sukker, muscovado sukker gr

Karolines hjemmelavede aspargessuppe

Den lækreste aspargessuppe er efter min mening ikke Mous færdiglavede, som du med nemhed kan hente op af frysedisken i Føtex. Den smager da ok, men er slet ikke lige så tyk og cremet som jeg gerne vil have at min aspargessuppe skal være og så kan de have kogt den nok længe... Nej, den bedste aspargessuppe ifølge mine smagsløg er helt klart Karolines den hjemmelavede, som er flødelegeret MUMS! Det fås bare ikke bedre og så med hjemmebagte flutes til... Det er slet ikke så avanceret som det lyder og hvis du alligevel har kogt en kylling til høns i asparges, så har du nok gemt fonden og det er bare langt det lækreste at bruge i stedet for en bouillonterning... Jeg præsterede at lave så meget aspargessuppe sidst, at der nu står til en middag mere i fryseren og jeg GLÆDER mig til næste gang det kommer på madplanen, for så god var den altså! Men i skal da ikke snydes for opskriften, som mange nok har i forvejen, da den er at finde i Karolines Køkken nr. 1 tilbage fra 1980. Karolines

Brusebadsboller og kanelsnegle med knas

Jeg havde jo bagt en smule til vores lille MBK-mødregruppe komsammen for snart et stykke tid siden, jeg har dog ikke fået blogget om herligheden og egentlig også kun fået taget billeder af bollerne... Nu lovede jeg jo også at jeg ville poste opskrifterne, så de kommer her: Brusebadsboller (ca. 12 stk.) 6 spsk. vand 50g gær 3 dl mælk 50g smeltet smør ca. 7-8 dl mel 1 tsk salt 3 spsk sukker 1 tsk kardemomme (kan undlades) Opløs gæren i det lunkne vand. Tilføj de øvrige ingredienser og ælt dejen sammen. Form 12 boller og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Stil bollerne til hævning under et fugtigt viskestykke, tænd ovnen på 225 grader og snup et dejligt brusebad. Bollerne er klar til at blive sat i ovnen på midterste rille, når du kommer tilbage i køkkenet efter ca. 25 minutter. Pensl dem evt. med pisket æg først, så bliver de ekstra flotte. Bag dem i ca. 12 minutter (hold øje med dem, for er jeres ovn ligesom min, så kan man ALDRIG regne med den angivne bagetid - mine bo